Kotiuduttu siis ollaan, ihanaa. Eilen kirjoitin pitkän stoorin tänne reissusta mutta juuri silloin kaatui vuodatus ja tekstit siis katosi. Eiku alusta aloitettava. Tuntuu uskomattoman hyvältä olla taas omassa kotona. Tulimme myöhään keskiviikkoiltana, mutta en ole jaksanut kirjoittaa aikasemmin. Saunottiin vielä miehen kanssa puoli yhden aikaan yöllä silloin kun tulimme. Se on aina meillä tapana että kun reissusta tullaan niin saunaan pitää päästä heti.

Lomareissu meni oikein mukavasti. Olimme siis ensin pari päivää kylästelemässä ystävien luona ja sieltä jatkettiin Ranuan eläinpuiston kautta mummon luokse. Eläinpuisto oli oikein mieleenpainuva ja mukava kokemus, sinne mennään vielä uudestaan. Juhlimme mummon 90-kymppiset ja sitten vihdoin valkoisilla siivillä kohti etelän lämpöä. Tytön eka lentomatka meni oikein hyvin, ei se osannut pelätä yhtään vaan nautti lentämisestä ja maisemien katselusta. Burgasin lentokentällä oli ekat vastoinkäymiset. Siellä oli älytön ruuhka ja passintarkastusjonossa seisottiin ainakin tunti täpötäydessä hallissa, jossa oli lämmintä varmaan 30 astetta. Asiaa ei helpottanut se että tyttö nukahti miehen syliin ja hiki virtasi siinä jonottaessa. Mies sanoikin että alko jo välillä tähdet näkymään silmissä. Sitten piti vielä laukkuja odottaa toisessa hallissa toinen tunti. Kyllä tuntui aika epätoivoiselta ja ajattelin jo että mihinkähän sitä ollaan oikein tultu.

No kaikki muuttui kun päästiin vihdoin yöllä hotellihuoneeseemme. Se yllätti meidät todella positiivisesti. Tilaa oli yllin kyllin ja kaikki kiilteli uutuuttaan. Meillä oli erillinen makuhuonekin ja iso olohuone-keittiö yhdistelmä. Parveke oli ainakin 5 metriä pitkä ja näkymät hotellin allasalueelle ja merelle oli upeat. Isutuimme miehen kanssa parvekkeella pitkän aikaa ja tuijotimme vain sanattomina näkymiä.

Lomahan oli täydellinen löhöloma. Päivät kului pääasiassa hotellin allasalueella nauttien auringosta ja uimisesta. Eka päivänä tietenkin kerkesin jo selkäni polttaa ja se johtui vain siitä että unohdin pyytää miestä rasvaamaan selkäni. Lämmintä oli koko viikon yli 30 astetta. Yhtenä iltana oli ukonilma. Tyttö oli vedessä suurimman osan ajasta ja oppi jo uimaan pelkillä kellukkeilla ja viihtyi paremmin aikuisten altaalla kuin lasten altaalla. Muita suomalaisia lapsia ei oikein siellä ollut, joten tyttö löysikin leikkikaveriksi tanskalaisen tytön. Leikit sujui hyvin vaikka ei yhteistä kieltä ollutkaan. Välillä kävelimme meren rantaan keräämään simpukoita ja kahlailemaan. Syötiin päivällä rantakojuista pikaruokia ( kanakebabia, täytetyttyjä uuniperunoita, ranskiksia ja milloin mitäkin) Välillä haimme virkistystä hotellin allasbaarista. Allasalueella oli myös hieroja ja käytiin yhtenä päivänä miehen kanssa vuoron perään hierottavana ja se oli jotain tosi ihanaa. En ole koskaan ennen käynyt oikealla hierojalla.

Yksi päivä vietettiin vesipuistossa, joka oli tytön paratiisi erilaisine altaineen ja jokineen. Liukumäkiin ei uskallettu mennä kun näyttivät niin hurjilta. Iltapäivisin otettiin pikku päikkärit porukalla ja iltaisin tutustuttiin ympäristöön ja käytiin syömässä kunnon ruuat. Ruoka oli pääasiassa hyvää, mutta pari ruokapaikkaa oli hieman pettymyksiä. Vatsavaivoja oli yhtenä päivänä miehellä ja tytöllä. Kun tulimme taksilla hotellille, tyttö oksensi hotellin pihaan ja huoneessa meno jatkui toisesta päästä... Pelkäsin jo että niinköhän se loppuloma menee sisätiloissa. Onneksi se oli ohimenevää ja seuraavana päivänä kaikki oli jo ok. Johtui varmaan käsihygieniasta, koska mies ja tyttö popsivat salaatista kurkkuja sormilla, mutta minä en ja mulla ei ollut mitään vaivoja.

Sunny Beach oli paikkana ihan ok. Vastasi ihan meidän odotuksia, jotka ei siis olleet kovin korkealla. Siellähän on pääasiassa vain ravintoloita, hotelleja ja kaikenlaisia myyntikojuja feikkituotteineen. Tarttuipa mulle mukaan "Diorin" kello, "Chanelin" aurinkolasit ja "Dieselin" paita. Yksi aito matkamuisto ostetiin hotellin taiteilijalta jo maalasi tytöstämme uskomattoman kauniin taulun. Nyt se koristaa meidän olohuoneen seinää. Halpaahan siellä oli Suomeen verrattuna mutta kului sitä rahaakin silti. (yht. 700e ) Paikan siisteys ja turvallisuus kyllä yllätti minut. Hotellissakin aamuisin allasalue kuhisi siivoojia ja vartijoitakin oli aika monessa paikassa. Kerjäläisiä nähtiin myös jonkin verran, mutta ne eivät meitä häirinneet eikä me niitä.

Loppuviikosta minua alkoi hieman ahdistamaan se väenpaljous. Hotellihan oli tosi iso, n. 700 huonetta joten porukkaa oli kuin pipoa ja tietty illalla kaduilla kulki väkeä kans. Haaveilein välillä olevani jossain mökillä keskellä ei mitään ja kaukana kaikista muista ihmisistä. Kaksi viikkoa olisi ehkä ollut jo hieman liian pitkä aika. Hotellin aamupala oli hyvä ja runsas ja vaikka väkeä riitti sielläkin niin ruokia ei tarvinnut jonotella. Joka tapauksessa loma oli oikein onnistunut ja rentouttava, mutta silti en ehkä lähtisi samaan paikkaan uudestaan. Bulgariaan ehkä mutta johonkin rauhallisempaan paikkaan, se oli meillä kyllä ensin suunnitelmissa mutta jostain syystä päädyttiin Sunny Beachiin. Mutta kyllä minä edelleen menisin mieluummin Kreikkaan lomalle, sillä se tunnelma on ihan erilainen. Se miksi ei nyt menty sinne Kreikkaan johtui oikeasti vain rahasta. Ei keretty säästämään niin paljoa että olisi päästy sinne. Mutta ehkä ensi kerralla.

Kaks viikkoa vierähti ilman kunnollista liikuntaa, joten heti torstaina unohdin hetkeksi pyykkivuoret ja otin rullat alle ja lähdin lenkille. Se tuntui taas pitkästä aikaa oikein hyvältä. Onneksi loman aikana ei kuitenkaan tullut kiloja lisää kuin ehkä yksi vaivanen.

Tänään oli äitini 70-vuotissynttärit. Kävimme siis siellä. Olin jo eilen auttamassa äitiä kakkujen teossa ja tein voileipäkakun. Samalla reissulla kävin kampaajalla ja leikkautin kaikki auringon polttamat hamput pois tukasta. Pyörähdin eilen jopa työpaikalla viemässä tuliaskarkit ja ei tuntunut edes pahalta mennä sinne. Olen jo parina yönä nähnyt unia työasioista, joten henkisesti olen valmistautunut palaamaan töihin. Ei se oikeastaan tunnu edes ahdistavalta. Loma on tuntunut tosi pitkältä.

Ja vielä yksi juttu. Ystävä ja "sulhasehdokas" ovat tällä välin löytäneet toisensa ja näyttävät ilmeisen umpirakastuneilta. He viettivät jo yhteistä viikonloppua ystävän vanhempien mökillä, jossa kävimme tänään myös kylästelemässä. Niillä oli myös pieni koiranpentu mukana jonka ystävä on eilen saanut. Se oli tosi suloinen ja oli vaikea saada tyttöä lähtemään sieltä kotia.

Tässä vielä pari kuvaa reissusta. Näkymät allasalueelta hotellille ja toisessa kuvassa näkymät meiän parvekkeelta ukonilmailtana.