Siirryttiin sitten talviaikaan, mutta luontoäiti näyttää pitävän tiukasti kiinni kesäajasta. Lämmintä tänään noin seitsemän astetta. Siitä innostuneena lähdin pitkälle aamulenkille, kun oli tunti ylimääräistä aikaakin. Pikkutyttö oli taas kerran yökylässä ja tuntui oudon tyhjältä koti kun se ei ollut täällä.

Eilen illalla käytiin miehen ja isomman tytön kanssa ravintolassa syömässä. Söin taas lempipitsaani ( savuporo-aurajuusto-ananans ja valkosipuli ) Oli oikein rentouttavaa ja ihanaa. Se oli jo tälle viikolle toinen kerta kun kävin ravitolassa syömässä. Keskiviikkoiltana käytiin työporukan kanssa ja pidettiin samalla työhyvinvointipalaveri.

Pikkutyttö on oppinut lukemaan. Yhtenä iltana se luki itse minulle iltasadun. Olen ylpeä hänestä. Eilen päivällä käytiin luistelemassa  ja tyttö ei suostunut luistelemaan poikien hokkareilla, jotka olin hänelle kirppikseltä hommannut. Huomenna se on menossa jääkiekkokouluuun ja siellä pitäis olla ne hokkarit. Saa nähdä miten käy.

Tänään käytiin mummon (siis minun äidin ) luona kylässä. Siellä on ollut äitini sisko kylässä muutaman päivän. Hän oli huolissaan äidin voinnista ja jaksamisesta. Hän oli sitä mieltä että äiti ei pärjää enää yksin kun se ei muista oikein mitään enää. Minä olen samaa mieltä ja aion alkaa kyselemään sille paikkaa johonkin palvelutaloon, jos se nyt suostuisi lähtemään. Otin sieltä mukaan pari laatikollista vanhoja tavaroitani ja valokuvia, ja jotenkin ahdisti penkoa niitä. Siellä oli myös päiväkirjojani yläasteajalta, pitää joskus kun olen yksin niin lukea niitä. Saapahan monet hyvät naurut!  Aika paljon oli kuvia siltä ajalta kun olin exän kanssa. Harkitsin niiden nakkaamista kokonaan pois. Mutta toisaalta olisi ihan kiva säilyttääkin. Ehkä pakkaan kaikki kuvat yhteen nippuun ja piilotan johonkin laatikon pohjalle, ehkä en.

Ison tytön loma loppui ja se lähti tänään opiskelupaikkakunnalleen. Oikeastaan oli ihan kiva kun se oli täällä, tällä kertaa vain muutama pikku asia ärsytti. Mutta kyllä se on ihan kivaakin kun se on lähtenyt. Sillä oli kaveri yökylässä perjantaina ja minä en edes nähnyt sitä kun ne tulivat kotiin niin myöhään. Olin jo nukkumassa ja aamulla se yökaveri vielä nukkui kun me lähdettiin jo liikkeelle. Oli se kuulemma kuitenkin naispuolinen. Mies valvoi niin kauan kun olivat rauhottuneet nukkumaan.

Viikonloppu on kyllä ollut oikein mukava, mutta taas kerran niin lyhyt. Tytön rytmi on tainnut hieman mennä sekaisin, kun se on ollut nukkumassa jo kahdeksan jälkeen. Normaalisti se valvoisi vielä kymmenen aikaan. Ihana rauha. Lähden saunaan ja sitten käperryn peiton alle katsomaan bb:ia. Kohti marraskuuta mennään siis!